Bula Bula vanuit Fiji - Reisverslag uit Suva, Fiji van Sandra Thijssen - WaarBenJij.nu Bula Bula vanuit Fiji - Reisverslag uit Suva, Fiji van Sandra Thijssen - WaarBenJij.nu

Bula Bula vanuit Fiji

Door: Sandra

Blijf op de hoogte en volg Sandra

24 September 2010 | Fiji, Suva

Bula Bula mensen.

WAUW, wat een reis zeg! Wat heb ik genoten van Fiji!! Als eerste; Bula betekend hallo in Fiji. Dit zeggen ze de hele dag tegen iedereen, dus ik zal dit woord niet meer gaan vergeten.
Hier komt dan mijn lang verwachtte verhaal; Zaterdag 11 sept. ben ik om 4 uur opgestaan. Ff voor de duidelijkheid, ik was nog in Canada. Ben samen met tante Annie naar de markt gegaan in Toronto. We waren bijna uitverkocht, dus hard gewerkt. Om 4 uur heeft ze me afgezet op het vliegveld. Dus daar was ik weer, alleen… Heb eerst 5 uur in het vliegtuig gezeten naar Los Angeles. Deze vlucht was erg ongemakkelijk, maar ik zat wel in het vliegtuig met; jawel Megan Fox!! Dit is een beroemde en erg lekkere actrice uit amerika (voor diegene die haar niet kennen) en heb haar heel vlug ff gezien. Dus….. Eenmaal in Los Angeles ben ik op zaterdag 11 sept om half 12 s’avonds overgestapt in het vliegtuig naar Fiji. Deze vlucht ging lekker vlug omdat ik 3 stoelen voor mezelf had en lekker kon gaan liggen slapen.

Ik kwam er op maandag 13 sept om 5 uur s’ochtends aan. Was redelijk moe en stijf, maar zodra ik het vliegveld binnen liep stonden ze ons zingend met bloemen kransen op te wachten. Wie word daar nou niet vrolijk van….. Ik kwam maandag aan dus zondag 12 september heb ik helemaal overgeslagen,deze dag heeft voor mij nooit bestaan… Rara, hoe kan dat??? In de taxi naar het hotel ontmoette ik 2 meiden uit Engeland, dus mijn tijd alleen was alweer voorbij. S’avonds bij een lekker cocktailtje in de bar ontmoette we Amanda. Amanda is een heel gezellige spontane 24 jarige meid uit Auckland, Nieuw Zeeland. Ik heb bijna mijn hele reis door Fiji met haar gedaan omdat ze gewoon toevallig dezelfde tour als ik had geboekt. Dus mensen ben maar niet bang, ik ben echt nooit eenzaam. Heb echt een heel gave tijd met haar gehad..

Om het verhaal niet zo lang te maken zal ik globaal vertellen wat ik allemaal in Fiji heb gedaan en hoe het is om er daar te zijn. Ik ben 10 dagen in Fiji geweest. De eerste dag heb ik in een hotel geslapen en de laatste nacht ook. De tijd daar tussen in heb ik op 5 verschillende eilanden geslapen. Er gaat elke dag een gele boot (zie foto’s) van het hoofd eiland Nadi naar de eilanden die in het westen van Fiji liggen. Deze boot stopt bij elk eiland en de mensen die dan daar naar toe moeten of daar van terug komen worden dan met kleine bootjes vervoerd naar het eiland of de boot. Deze bootjes zijn totaal niet comfortabel en erg vol, maar het is maar een tochtje van 10 minuten. En op elk eiland waar je aan komt staan de mensen van het resort je weer zingend op te wachten. Op elk resort sliep ik een dorm. Een dorm is de slaapplek voor backpackers, omdat deze zo goedkoop zijn. En de ene keer heeft z’n dorm 8 slaapplekken en een andere keer kunnen er 100 mensen slapen…. Mannen en vrouwen door elkaar, dus het is wel gezellig en druk. Het eten op Fiji is prima, maar veel hetzelfde.. S’ochtends was het vaak pancake’s, muesli met lauwe melk en getoast brood met jam. Als je geluk had een omeletje en altijd heel veel vers fruit. Vers fruit is er op Fiji in overvloed, wat alleen maar erg lekker is. S’middags was het vaak rijst of aardappelen, met groente, salade en kip of vis en weer veel fruit S’avonds was het vaak rijst of aardappelen, met groente en salade en kip of vis en heel veel fruit. Je ziet wel het was vaak hetzelfde en dat komt je na een week best de keel uit. En tussendoor is er niets te krijgen, dus ben ook wel wat afgevallen deze dagen. Dus om niet te dun te worden ben ik de laatste dag op het hoofdeiland heb ik een lekkere dikke vette big mac menu naar binnen gewerkt!! Dat smaakte heerlijk, haha.

Overdag was er vaak van alles te doen. Zal nu wat dingen vertellen die ik heb gedaan en gezien.
• Ik heb enkele keren gesnorkeld en veel prachtige vissen gezien
• Heb een paar prachtige zonsondergangen gezien
• Heb een mooie wandeling op een van de eilanden gedaan, wat wel redelijk pittig was omdat het behoorlijk bergopwaarts ging
• Ben naar een prachtige grot geweest waar je in kon zwemmen en waar je onderwater naar een andere grot moest duiken die helemaal donker was.
• Ben uitgenodigd door een vrouw uit een dorpje naast een van de resorts om bij haar sieraden te komen maken en thee te drinken. Dat was echt heel leuk, omdat ik zo echt met de mensen kon praten en ze een beetje leerde kennen. Heb ook haar kinderen ontmoet en wat spelletjes met hen gedaan.
• Heb een tocht op een grote zeilboot gemaakt. We zijn gestopt op een prachtig onbewoond eiland waar de film Castaway met Tom Hanks is opgenomen. Daarna een heerlijke bbq op de boot gehad en als laatste zijn we naar een dorpje geweest en hebben met de locale bevolking Kava gedronken. Dit is HET drankje van Fiji. Het smaakt naar modder en er zit geen alcohol in. Maar na het drinken er van word je licht in je hoofd en je tong voelt lam aan….. Heel apart dus.
• Heb het heerlijke vocht uit een verse kokosnoot gedronken en daarna het vlees van de vrucht gegeten en dat was echt zalig!!
• Heb ook 4 keer gedoken bij verschillende eilanden. Heb onder water prachtige koralen gezien en veel mooie gekleurde vissen. Heb een schilpad gezien, een octopus en heb tussen de haaien gezwommen terwijl we ze konden voeren!! Ze waren ongeveer 2,5 meter lang en erg vriendelijk. Het duiken was echt fantastisch!!!!!
• Maar heb ook gewoon lekker in een hangmat aan het strand liggen genieten van de zon en een boek.

(sorry, het verhaal word toch wel wat lang) S’avonds na het eten werd er vaak wat aan entertainment gedaan. Op sommige eilanden deden ze wat traditionele dansen met mannen in sexy hoelarokken en af en toe gebruikten ze wat vuur en messen. En meestal stonden we daarna allemaal zelf mee te dansen, erg veel gelachen natuurlijk. Ook heb ik op Fiji de meest kinderachtige spelletjes moeten doen; Ik heb de stoelendans gedaan, rare dansspelletjes en een spelletje dat je een speelkaart met je mond naar een ander door moet geven. Maar de ander mag zijn handen niet gebruiken en moet de kaart ook doorgeven. Wel grappig als er 2 mannen achter elkaar stonden. Ze houden hier ook krabraces. Dan kun je dus een heel klein krabje (zie foto) kopen d.m.v. een veiling (er is er wel eens een voor 100 fiji dollar, wat 40 euro is, verkocht) en de persoon van wie de krab als eerst over de lijn is heeft dan een fles wijn gewonnen. Echt dom maar wel lache… Vaak werd er ook een kampvuur op het strand gemaakt en dan zaten we gezellig om het kampvuur te kletsen en te drinken. En 1 van de eilanden staat bekend als het party eiland, daar heb ik 2 nachten lekker gefeest en gedanst, wat erg gezellig was!!

Tja dat was het denk ik wel z’n beetje. Het is toch een lang verhaal geworden, maar het was ook z’n ongelofelijk fantastisch geweldige ervaring. Fiji is super mooi, de kleuren zijn er fantastisch. Het water is zo mooi blauw en de eilanden prachtig groen. Er zijn weinig muggen en vliegen en geen gevaarlijke beesten waar je voor op moet passen. Je ziet het wel op de foto’s en alle foto’s heb ik zelf gemaakt dus zoals jullie het zien heb ik het gezien. De mensen zijn er ook super vriendelijk, wat je een heel welkom en fijn gevoelt geeft. Ook leven ze hier op Fiji time en ook dat zeggen ze de hele dag door. alles gaat hier super relaxed en niets gaat of komt op tijd. Heerlijk toch om zo te leven. En ja het is hier best goedkoop, dus dat maakt het ook aangenaam. Maar het allerbelangrijkste en ik zou het bijna vergeten; het weer is heerlijk!! Heb elke dag 30 graden gehad met heel veel zon! Ben nog nooit zo bruin geweest. Ben nu ondertussen in Nieuw Zeeland bij mijn oom en tante en hier is het weer erg slecht (koud en heel veel regen). Dus zit nu in hetzelfde schuitje als jullie. Maar over mijn ervaringen hier ga ik volgende keer vertellen..

Hoop dat jullie hebben genoten van mijn verhaal en VINAKA WAKA LEVU (=dank u wel) voor het lezen en jullie reacties. Mis jullie en ben jullie zeker nog niet vergeten. Dikke knuffel van mij


  • 24 September 2010 - 05:40

    Roel:

    Klinkt heerlijk! Goed te zien dat je je vermaakt en niet eenzaam bent.

    Geniet ervan bij de volgende famillie! hahaha

  • 24 September 2010 - 06:28

    Lieke En Leon:

    Hè san. Wat fijn om weer een verhaal van je te lezen. En dat je het goed naar je zin hebt en dat je niet eenzaam bent. Geniet er lekkr van. X ons

  • 24 September 2010 - 06:43

    Yvon:

    hey sandra,

    wat gaaf weer allemaal!!
    hopelijk wordt het weer beter in NZ! veel plezier bij je familie! en tot je volgende verhaal!!

    doeidoei liefs yvon

  • 24 September 2010 - 07:30

    Ons Mam:

    ik ben blij dat je het zo goed naar je zin hebt gehad.
    het zijn prachtige fotos.
    ons pap zei al daar wil ik ook naar toe.
    doe ze allemaal de groetjes van ons

  • 24 September 2010 - 08:50

    Marcel:

    Heeey Sandra!
    Klinkt echt goed.
    En echt kei mooie foto's!
    Haha alles in het kort vertellen en dan wordt het nog een lang verhaal. Dat verklaart wel dat je veel leuke en mooie dingen doet. Geniet ervan en doe ze daar de groeten in NZL!!!
    X doei! Marcel

  • 24 September 2010 - 08:51

    Marcel:

    Oh ja.. ook een keer mee koeien melken daar he?! :)

  • 24 September 2010 - 09:26

    Anke Stip:

    San !!

    KLinkt goed zeg!!
    Helemaal niet erg om een lang verhaal te lezen op deze manier...

    En die fotos oooooh zo mooi!!
    Fijn dat je je niet eenzaam voelt... denk ook wel dat jij snel contacten hebt met mensen om je heen...

    Nu even wat minder weer voor je maar ook weer veel andere ervaringen die je tegenmoet gaan komen...

    Veel plezier...

    Liefs xx Anke...

  • 24 September 2010 - 10:14

    Sandra Lagarde.:

    Haaai vrouwke!
    Ik denk, laat ik eens nieuwschierig jou verhaal gaan lezen..maar volgens mij heb je het super naar je zin! :)
    Kei leuk om te lezen, je foto's te zien.
    Geniet!
    xx, Sandra.

  • 24 September 2010 - 15:34

    Anke J:

    Geweldig verhaal meid, en ze fotos, wat zijn ze mooi!!

    Geniet ervan!
    Dikke vette kus uit Deurne

  • 25 September 2010 - 05:42

    Jenny:

    Ha meiske,

    Eindelijk weer een verhaal! Maar zou je dagelijks hier iets op zetten dan zou dat ook geen goed teken zijn.
    Dat is een teken dat het gelukkig goed met je gaat.

    Het ziet er echt super gaaf uit op de foto's! Dacht dat Thailand mooi was...
    Alleen kan ik die gorilla er niet uithalen haha.

    Maar is is weer tijd om te gaan werken, tja ik heb het niet zo goed als jouw...
    Geniet lekker bij je familie. Ik kijk alweer uit naar je volgende verhaal.

    kus

  • 27 September 2010 - 08:57

    Ton:

    Fijn te lezen maar vooral te zien dat je het prima naar je zin hebt. Het zijn prachtige foto's waardoor we kunnen meegenieten van alles wat jij doet en ziet. Hou je haaks, xx

  • 04 Oktober 2010 - 14:45

    Loes En Ellen:

    Hallo Sandra,

    Alles goed met jou? Ik (Loes) kwam gisteren jullie pap & mam tegen bij de frietzaak en die zeiden dat jij je zeer goed vermaakt op je wereldreis! Leuk om te horen... hadden ook niet anders verwacht! Jij geniet van ieder moment en bent totaal niet eenzaam omdat je zo makkelijk contacten legt! Dat is positief en een goeie eigenschap! Als ik me niet vergis ga of ben je bijna in nieuw zeeland of australie waar je nu weer volop gaat genieten! Wij wachten weer op een leuk verhaaltje want die lezen we maar al te graag! Geniet er nog lekker van en tot krabbels, mails of een verhaaltje?! Gelukkig hoeven wij ook niet lang meer in de Nederlandse kou te zitten want over 4 weekjes gaan wij er ook nog een weekje tussenuit naar Lanzarote! Groeten uit het koude Nederland (bah bah) Loes & Ellen (en de mannen)

  • 11 Oktober 2010 - 15:16

    Jezusje:

    hee zus
    waar blijft je volgende verhaal???
    ben echt benieuwd waar je nu ziet en wat je gezien en gedaan hebt!!1
    kus jezusje

  • 21 Oktober 2010 - 12:09

    Loes:

    Wauw sandra dat ziet er goed uit.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Fiji, Suva

Sandra

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 2987
Totaal aantal bezoekers 59090

Voorgaande reizen:

02 December 2013 - 01 Januari 2015

mijn reis op zoek naar...

14 Augustus 2010 - 23 December 2010

Mijn wereldreis

Landen bezocht: