laatste verhaal vanuit adembenemend NZ - Reisverslag uit Mount Cook, Nieuw Zeeland van Sandra Thijssen - WaarBenJij.nu laatste verhaal vanuit adembenemend NZ - Reisverslag uit Mount Cook, Nieuw Zeeland van Sandra Thijssen - WaarBenJij.nu

laatste verhaal vanuit adembenemend NZ

Door: Sandra

Blijf op de hoogte en volg Sandra

01 November 2010 | Nieuw Zeeland, Mount Cook

The feeling of ultimate freedom is the best feeling in the world!!!

Ja, na meer dan 2 maanden Engels praten word het een gewoonte. Gelukkig is de omschakeling telkens erg makkelijk, dus geen probleem om gewoon weer Nederlands te praten. Hier is weer een verhaal uit het ADEMBENEMENDE Nieuw Zeeland. Ongelofelijk wat is dit een prachtig land! Zou zo hier willen blijven……

Ik vertelde in het laatste verhaal dat ik graag een heel mooie wandeling wilde gaan doen, nou die heb ik uiteindelijk gedaan!!!! Hij heet de Tongariro Crossing en dat was een fantastische wandeling zeg!! Het is een tocht van 7-8 uur die je over een vulkaan brengt. Dat is natuurlijk helemaal geweldig om te zien. Je komt verschillende kraters tegen, mooie meren en prachtige uitzichten! Het was wel een redelijk pittige tocht, maar het weer was prachtig en veel gezellige mensen dus het was geweldig! Na deze tocht wilde ik zo snel mogelijk naar het zuidereiland en gaan genieten van mijn vrijheid in de auto. Dus een lange dag in de bus naar Wellington, ben daar maar 1 nacht gebleven. Voel me helemaal niet op mijn gemak in deze grote steden, ze zijn zo druk en lawaaierig. Geef mij maar de stilte van de natuur en de rust! En toen ben ik op 18 oktober met de boot naar het Picton op het zuidereiland gegaan. De tocht zelf was al prachtig! Eenmaal in Picton naar een van de auto verhuur bedrijven gestapt en mijn autootje gevonden! Ik rijd nu dus in witte nissan Sunny rond. Hij rijd prima, lekker makkelijk een automaatje, al is hij wel wat onzuinig. Maar er zijn maar weinig auto’s zo zuinig als mijn Aygo (die ik wel mis trouwens, pas er goed op Linda)! Wat was dat genieten zeg die vrijheid. Ik kon gaan en staan waar ik wilde.. Als ik moest pissen dan stopte ik om te pissen. Als ik naar een mooi uitzicht wilde kijken dan stopte ik en genoot ik van het uitzicht. Maar waar ik het meest van geniet is de vrijheid dat ik kan beslissen waar ik naar toe kan!! Wat had ik dat gemist in die bus. Telkens als ik die bus zie rijden dan krijg ik een brede glimlach op mijn mond…

Een van de eerste nachten op het zuidereiland heb ik doorgebracht, op hoog aanraden van mijn zusje, in het beste hostel van Nieuw Zeeland. Het regende mega hard, de naam was niet echt veel beloven; The Old Slaughterhouse en het is 15 minuten flink klimmen (dus zonder auto) om er te komen, maar de plek is fantastisch! Het is gebouwd door een wat oudere Nieuw Zeelandse man die er zelf ook woont. Hij, met zijn 2 grote honden geven je een heel gastvrij gevoel en het uitzicht is fantastisch!! Het ligt dus aan de kust dus je kijkt mijlen ver de oceaan over! De dagen erna ben ik alleen maar gaan rijden. Van west naar oost over de Lewis Pass die echt vreselijk mooi is en de dag erna van oost naar west over de Arthur Pass en die is net zo mooi! Je ziet op deze wegen prachtige bergen met witte toppen, verre uitzichten, prachtige valleien met kleine beekjes erdoor heen. En je komt amper een auto tegen. Geweldig toch! Heb zo genoten en kwam daarna bij de Gletsjers uit. Ik wist dit niet, maar nieuw zeeland heeft nogal wat gletsjers, tientallen zeg maar. Dus heb er een, de Frans Jozef gletsjer, uitgekozen om er een wandeling op te maken. Het was weer een prachtige dag zonder een wolkje aan de hemel en het was een unieke ervaring om op een gletsjer te lopen. Werd er wat nat van, maar verder fantastisch.

De dag erna ben ik naar een plaatsje Wanaka gereden. Wauw dat was een mooie plek! Het lag aan een prachtig meer met indrukwekkende bergen erom heen. Het was maar een klein plaatsje maar een heel leuk. De eerste avond ben ik naar de bios geweest. Niets bijzonders zou je denken, nou deze was wel leuk. Hij had namelijk allemaal bankstellen binnen staan en zelfs een auto met wat kussens. Zag er heel knus uit en in de pauze hadden ze vers gebakken koeken die zo heerlijk roken dat ik de verleiding niet kon weerstaan! De dag erna ben ik gaan cannyoingen. Canno.. wat?? Nou zal vertellen wat het is! Door alle het smelt water van de sneeuw vormen zich hier duizende beekjes die van de bergen af vallen. Maar door miljoenen jaren maken ze diepe snede in de bergen. En die beekjes bestaan vaak uit vele lange watervallen en die watervallen gebruiken wij dan om naar beneden te komen. Dat kan door abseilen of er af te springen of er van af te glijden!! En dat kunnen dus sprongen zijn van 10 meter of meer.. Het is 4 uur lang een best pittige inspanning maar het is ook 4 uur lang adrealine die door je lijf gaat en 4 uur lang genieten! Fantastisch was dit!! En om Wanaka echt een plek te maken om nooit meer te vergeten ben ik de dag daarna daar gaan Skydiven. Ook dat was een fantastische ervaring, maar niet zo goed als ik verwacht had. Het gevoel van vallen was wel heel gaaf en het uitzicht echt adembenemend. Maar omdat je aan iemand vast zit voelt het alsof je dit allemaal niet zelf doet.. Al met al wat het gaaf, maar een beetje een teleurstelling.

Ben dezelfde dag nog door gereden naar Queenstown. Dit is een prachtige stad ook aan een meer met veel mooie bergen er omheen en er is zoveel te doen. Maar hij is erg groot en druk, dus ben er maar 1 nacht geweest.. De dag erna ben ik wel gaan bungyjumpen (dus 3 dagen van adrealine achter elkaar) van 134 meter hoogte boven een rivier en dat vond ik echt te gek!! Beter dan skydiven! En dat komt omdat je dit echt zelf moet doen, je moet zelf springen en je valt alleen! Het duurt maar heel kort ( denk 5 seconde vallen en 1 minuut later ben je weer boven) maar het geeft je z’n kick!! Toen ik boven kwam wilde ik meteen nog een keer en dat heb ik ook gedaan. En de 2e keer was zelfs beter omdat je er nu volledig van kon genieten! Voelde me de hele dag geweldig, het geeft je het gevoel dat je leeft! Ben die dag (ondertussen woensdag 27 okt. De verjaardag van Loes, proficiat) nog naar de beroemde en hoog aanbevolen Millford Sounds gereden. De weg ernaar toe was prachtig maar helaas begon het te regen. En na een nacht er geslapen te hebben regende het nog. Ja zo wilde ik het niet herinneren en ik hoorde iets over duiken in de sounds en dat zouden ze op zaterdag gaan doen. Het weer zou nog slecht blijven voor 2 dagen, dus ben lekker 2 dagen gaan rijden. Heb dit keer wel een passagier meegenomen. Een 19 jarige jongen Alex uit Oostenrijk die wilde wel 2 dagen met mij op pad. Was wel toe aan wat gezelligheid dus kwam goed uit. We zijn die dag helemaal naar het westen gereden naar Dunedin (Millford sound ligt in het oosten), daar wat rond gewandeld en de dag erna ben ik s’ochtends naar de chocolade fabriek van Cadbury begaan. Dat was natuurlijk een hele belevenis voor me! Veel chocolade gezien, geroken en gegeten! Heerlijk. Daarna zijn we helemaal via de zuidkust terug gereden naar The Millford Sounds. Dat was een vreselijk lange dag maar prachtig!!! Gelukkig werd onderweg het weer ook prachtig dus een mooie dag. Maar was ook weer blij dat ik daarna weer alleen zou zijn (hij stonk nogal en praatte wat te veel ;-))

Helaas ging het duiken niet door waar ik vreselijk van baalde, maar de dag erna ben ik dus toch de tocht door de sounds gaan maken en het was adembenemend. Ongelofelijk mooi stukje natuur! Voor de mensen die niet weten wat het is; het zijn dus fjorden. Bergen die direct uit het water omhoog komen met prachtige watervallen en zeeleeuwen en pinguïns. En het weer was weer prachtig dus genieten! Daarna weer terug over de mooie weg, nog wat stopt her en der om te genieten van de uitzichten.. En nu ben ik het hartje van het zuidereiland en het meteen het hoogste punt van Nieuw Zeeland bij Mount Cook. Ff snel wat info; captain James Cook uit Engeland heeft Nieuw Zeeland ontdekt en heeft alles hier z’n beetje een naam gegeven (maar dat hadden de mauri’s ook al gedaan) en vandaar dat het hoogste puntje Mount Cook heet. Het is echt weer adembenemend mooi!! De weg hier naar toe kom je langs een meer dat z’n mooie kleur blauw heeft dat het niet echt lijkt! Het is zo verschrikkelijk mooi met op de achtergrond de prachtige bergen met witte toppen en Mount Cook. Heb hier vandaag nog een prachtige wandeling gedaan naar 2 gletsjers, ben een paar uurtjes onderweg geweest maar genoot van elke stap. Er was weer geen wolkje aan de lucht dus gewoon weg perfect…

Zo dat was mijn verhaal weer z’n beetje. Weet ff niet zo goed hoe ik het moet afsluiten, ik ben de heb geen woorden meer voor mijn gevoel en nieuw zeeland. Heb nu ondertussen al zo vaak prachtig en een uitroep teken gebruikt, dat je wel door hebt dat ik het helemaal het einde vind hier. Ik ben verliefd op nieuw zeeland. Het is de mooiste plek op aarde en je kunt hier alles. Je kunt genieten van de zon aan alle prachtige stranden, je kunt hier skiën in de bergen, je kunt hier zoveel prachtige wandelingen doen dat je een jaar nodig hebt om ze allemaal te doen, mountainbike, zelfs gewoon fietsen (wat wel erg gevaarlijk is want hier zijn GEEN fietspaden), je kunt hier prachtig motorrijden, duiken, surven, terreinrijden enz enz. Nog wel duizend dingen meer, maar het mooiste aan nieuw zeeland is dat veel dingen nog zo puur zijn. Hier zijn nog echt zoveel stukken die onaangetast zijn door mensen. Dat vind je nergens in Nederland…

Bedankt voor het lezen en jullie niet aflatende interesse in me.. mis julie en dikke knuffel van mij

Op naar het volgende deel van mijn reis!!!


  • 01 November 2010 - 08:48

    Yvon:

    Hey San!!!
    WOW wat een verhaal weer!! Ben wel jaloers op je hoor!! Echt super gaaf! Waar gaat de reis nu ook al weer naar toe??
    Geniet ervan meid!
    Doeidoei liefs Yvon

  • 01 November 2010 - 08:50

    Maarten:

    Gaaf San, gave foto's.. Die vrijheid is echt iets voor jouw.. gr

  • 01 November 2010 - 11:01

    Wilmie Mennen:

    hallo? wat een land? super een super verhaal en prachtige fotos. geniet er van? veel reis plezier groeten fam.mennen uit de peel.

  • 01 November 2010 - 17:57

    Oma:

    Groetjes en veel fijne dagen nog op je wereldreis, kusjes
    Oma uit Deurne

  • 01 November 2010 - 18:14

    Nicole:

    Haa Sandra!

    Weer een mooi reisverhaal! En weer erg mooie foto's. Wel gaaf dat bunjee jumpen + skydyven!!
    Met je huisje is ook alles goed! komend weekend zitten wij er weer :)

    Geniet nog van je reis meid! We wachten weer op je volgende reisverhaal!

    Liefs, xxx

  • 01 November 2010 - 18:44

    Lieke En Leon:

    Hey San

    Wat een ongelooflijk mooi verhaal weer. Super dat je gebunjeejumpd hebt en skydyven. Echt gaaf.
    Heel veel plezier in australie en genieten hé. Kijk weer uit naar je volgende verhaal..

    Dikke kus Ons

  • 03 November 2010 - 17:27

    Leon:

    lijkt floortje dessing wel echt moi!

  • 05 November 2010 - 11:52

    Anke Stip:

    Wooow San echt zooooo gaaf !!
    En die foto's Pfff jaloers ben ik...

    Genier er nog flink van...
    Vette auto trouwens...;)
    En dat bungeejumpen echt te gaaf...

    De natuur is daar inderdaad erg mooi...Allemaal plaatjes voor in een boek...

    Kijk weer uit naar het volgende verhaal...

    Xx Anke...

  • 06 November 2010 - 13:46

    Ons Mam :

    hey meissie
    fijn om je stem weer eens te horen vanmorgen
    super verhaal weer
    en veel plezier in australie
    ga je ook op blote voeten door australie?

  • 06 November 2010 - 13:58

    John En Mieke:

    Hee nichtje!

    Dit wordt de reis van je leven lees ik wel! Fijn dat je er zo van geniet, je kunt alles doen wat je leuk vind! Fotookes zien er goed uit... beter als hier!

    Groeten John en Mieke

  • 07 November 2010 - 19:13

    Jolanda V D Heijden:

    Hallo Sandra,
    Als wij de foto's zien weten wij wel wat je bedoelt dan krijgen wij de kriebels zo mooi is het daar.Geniet ervan.
    Groetjes Jolanda.

  • 09 November 2010 - 17:09

    Angela:

    Ha Sandra,

    Wat een mooie foto's en verhalen zeg!!!!
    Ben jaloers op je.
    Misschien dat je Jan nog tegen komt, die is nu ook in Australië.
    Geniet er nog maar ff van, voor je het weet ben je weer terug.

    Groetjes Angela.

  • 10 November 2010 - 12:27

    Digna:

    Nou zeg, je hebt het er maar druk mee op zo'n wereldreis.niks voor mij;)
    Maar het klinkt in ieder geval wel heel erg spannend allemaal!! Nog veel plezier!!

  • 12 November 2010 - 22:07

    Najara:

    dat jij dat durft! respect! ik wens je nog heel veel plezier, ik vind je een bikkel, dikke x

  • 20 November 2010 - 20:25

    Jenny:

    wow vet verhaal! Het blijkt maar weet dat je of je nu in nl bent of daar, er moet altijd een uitdaging in je leven zijn. Leuk man dat je Jan nog was tegen gekomen. Das ook wel heel toevallig als je ziet hoe groot dat land is.

    Ga er nog maar ff goed van genieten, want voor het weer hoef je zeker niet terug te komen.

    xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Mount Cook

Sandra

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 216
Totaal aantal bezoekers 59075

Voorgaande reizen:

02 December 2013 - 01 Januari 2015

mijn reis op zoek naar...

14 Augustus 2010 - 23 December 2010

Mijn wereldreis

Landen bezocht: