het eerste verhaal over Vietnam - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Sandra Thijssen - WaarBenJij.nu het eerste verhaal over Vietnam - Reisverslag uit Nha Trang, Vietnam van Sandra Thijssen - WaarBenJij.nu

het eerste verhaal over Vietnam

Door: ikke

Blijf op de hoogte en volg Sandra

18 December 2013 | Vietnam, Nha Trang

Hallo menschen in das koude Holland!

Hier is dan het eerste verhaal uit wonderlijke Vietnam. Ben alweer meer als 2 weken weg en ik wilde jullie toch niet te lang laten wachten want er is zoooooo veel te vertellen. Ja en ik heb de neiging om de verhalen wat lang te maken. Dus beter wat meer en korter..
Woensdag 5 januari stappen we op het inmens grote en mooie vliegveld van Bangkok in het vliegtuig van Vietjet Air naar Ho Chi Ming City ( dit was vroeger Saigon). Hier worden we opgehaald en naar ons eerste hostel gebracht. Nou die tocht van 45 min alleen al was een belevenis. Even een weetje over Ho Chi Ming City; er wonen daar ongeveer 12 miljoen mensen en er rijden 8 miljoen scooters rond! En het lijken er wel meer... Het is bizar hoe die scooters als mieren door het verkeer gaan. Tuurlijk gebeuren er ongelukken maar laaaang niet zoveel als je zou verwachten. Het hostel ligt midden in het backpackers gedeelte van Ho Chi Ming City, midden door allerlei kleine steegjes. De meeste hostels hier kosten ongeveer 5 euro voor een gedeelde kamer met gemiddeld 8 man of 7 euro voor een privé kamer met zijn tweeën! Fantastisch, zo goedkoop. Maar dat is nog niet alles ... een goede maaltijd kost tussen de 2 en 8 euro en we kunnen niet zelf koken dus we eten 2 tot 3 keer per dag uit. Een biertje kost hier zo ongeveer 70 cent, een flesje water (500ml) 15 cent en de bus rit van het zuiden van Vietnam naar het noorden (ongeveer 1700 km) kost 30 euro! Dat is de taxi van Liessel naar Deurne (5 km) ook bijna... Alles is dus heel goedkoop hier!

Maar goed, wat hebben we gedaan in Ho Chi Ming City; een survival tocht door de stad want ja het verkeer is een overlevingstocht. Gewoon wat rond gewandeld dus, bij een indoor markt gekeken waar het vlees en de vis gewoon lekker buiten hangt. We zijn er ook naar een oorlogs museum geweest over de Vietnam oorlog. Nou ja, de Vietnamezen zelf noemen het dan weer de Amerikaanse oorlog (1957-1975). Dat was zo interessant en indrukwekkend! Wat zeker veel indruk maakte waren de foto's over de gevolgen van napalm. Er zijn hier nu nog veel mensen die gehandicapt geboren worden door de napalm die in die oorlog gebruikt is.

De dag erna zijn we naar de Cu Chi Tunnels geweest. Onze eerste stop was bij een grote kunstgalerij waar mensen werken die gehandicapt geboren zijn door de napalm. Ze maken er echt de mooiste kunst en dat simpel met lijm en eierschalen! Anke en ik zijn even bij ze gaan zitten en dat vonden ze zo fantastisch. Eindelijk eens iemand die bij ze kwam zitten en een praatje met ze maakt. We mochten het zelf ook eens proberen, maar dat is nog verdomt moeilijk! Daarna door naar de tunnels . Hier hielden enkele Vietnamese zichzelf schuil tijdens de oorlog. Ze zijn in echte Vietnamese stijl gebouwt; heel klein dus! Maar ook dit was wel heel interessant! We mochten daar ook eens schieten met super gave wapens en met echte kogels (scherp dus voor mijn collega's). We hebben geschoten met een M60 en een AK47! Zelfs Anke vond het helemaal leuk!

Nou dan is het tijd om de drukte van 2 grote steden te verlaten en naar het strand te gaan. Dus onze eerste slaapbus in.. nou ook dat is een hele belevenis! Dit zijn bussen waar ongeveer 60 bedden in zitten; 3 naast elkaar en dan 2 boven elkaar. Het eerste bed waar ik op lag kwamen de kakkerlakken uit, maar we moesten wel onze schoenen uit doen om het schoon te houden.. De buschauffeur reed als een gek! Links en rechts inhalen en zelfs door de berm en zijn hand zat aan de toeter vastgeplakt. Al met al niet echt comfortabel, maar ja voor 30 euro heel vietnam door.... Eenmaal in het plaatsje Mui Ne is het alweer vergeten. Heerlijk rustig plaatsje aan de zee en het weer is hier top! Dus hop, badpak aan en plonzen. Hier slapen we ook in onze eerste gemixte kamer, we liggen er met zijn 12en een beetje dicht op elkaar en 1 badkamer. Maar wel gezellig, want we belanden die avond met een Canadese meid en een Amerikaan in de kroeg en dat was wel erg gezellig! De dag erna beetje brak, dus rustig ontbijten, struisvogel rijden en dan de rest van de dag lekker Vitamine D liggen opzuigen op het strand. S'avonds weer terug naar de kroeg en aan de gratis emmers met drank want het is ladies night! Ja, echt je krijgt emmers met drank hier! Na 2 emmers, een borrel B52 en een waterpijp toch wel een beetje lollig terug! En dan moet je de dag erna met een flinke kater weer zo'n bus in! Gelukkig was de bus schoon en de rit is maar een uurtje of 6 maar dat geschommeld op deze wegen helpt niet echt.

En dan zijn we in Nha Trang, de stad van de Russen. Niet normaal zo veel Russen! Zelfs alle borden en menukaarten zijn in het Russisch. Maar goed, we doen toch lekker ons eigen ding! Want hier zijn we achterop een motor (al had ik heel graag zelf gereden, maar is gewoon niet zo slim hier) de omgeving gaan verkennen met een heel gezellige biker genaamd Thack. We zijn naar een apen eiland geweest waar we apen op honden hebben zien rijden en zien fietsen.. we hebben van een klif van een meter of 8 gesprongen bij een heel mooie waterval. We hebben kunnen genieten van een modderbad bij een spa die modder en mineraalwater uit de aarde haalt. En bij een mooie tempel geweest die over de stad uitkeek. En dit alles met de motor in 1 dag met een prachtig zicht op de prachtige natuur van Vietnam. Dit was echt een top ervaring!
De dag erna was ook weer een top dag! Namelijk meegewerkt met een Booze Cruise. Dat betekend de boot op en om 9 uur s'ochtends gaan de eerste biertjes en cola rum erin en dat de hele dag door. Er staat harde muziek aan en het personeel op de boot is echt helemaal gestoord. Maar de sfeer zit er wel meteen in! Ik heb die dag weer eens gedoken voor de eerste keer in 3 jaar; mooi maar niet heel bijzonder. We hebben heerlijk geluncht, de lokale Boy band met lady boy zien optreden, van de boot gesprongen met gratis cocktails in de oceaan bar en lekker op een strandje gelegen. Vooral de gezellige groep mensen en het personeel maakte ook deze dag helemaal top!

Nou, ik wil het eigenlijk gaan afronden want het word alweer veel te lang. Ik wil het nog wel even over het eten hebben want dat is zoooooooo lekker hier! Alles is vers hier; een fruit drankje word hier vers voor je geperst. De vis kies je uit een bak waar in hij nog zwemt en 10 minuten later ligt hij heerlijk bereid op je bord. Alles is met rijst of noodles, verse groenten, heel veel knoflook en chilli of peppers. En het smaakt allemaal zo lekker! Ik eet soms wel 2 keer per dag rijst en vis en altijd met stokjes. Dan smaakt het nog lekkerder! Maar er is ook nog altijd wel gewoon westers eten als pizza, spaghetti of friet en een hamburger met stokjes natuurlijk.

Het laatste wat ik wil zeggen is dat de Vietnamezen deze fantastische belevenis helemaal afmaken. Wat zijn ze toch ongelofelijk vriendelijk en behulpzaam zeg. Zelfs tegen al die lastige toeristen of juist tegen de toeristen, dat kan ook. Er zijn wel mensen hier die je aanspreken om iets te verkopen maar als je vriendelijk nee zegt dan laten ze je ook met rust. Helaas zie je hier ook wel grote verschillen tussen rijk en arm maar deze mensen lijken niet haatdragend (zelfs niet naar de Amerikanen of naar elkaar zo na die heftige oorlog). Het zijn gewoon heel lieve en hardwerkende mensen die in een prachtig land wonen.
Zo dat was het voor nu!

Mochten jullie vragen hebben over hier of over mij stel ze hier onder dan beantwoord ik ze de volgende keer voor je. Hieronder staan ook de foto's en ja, foto's zeggen ooit meer als 1000 woorden... en er staat nog enkele foto's bij het vorige verslag dus kijk ook daar even.

Groetjes uit het ongelofelijk mooi Vietnam van mij

Ps. Voor wie wel eens met mij wil skypen, mijn skype naam is; sandra_thijssen of met mijnsandra@hotmail.com.

• 18 December 2013 - 09:39

Marieke:

Ha wijfie,

Wat leuk weer om te lezen. Gaaf hoor wat jullie daar allemaal doen!
    Je bent weer helemaal de echte San;-)!!!
    En superleuk de foto s en filmpjes!
    Ik ben jaloers op dat mooie weer daar. Hier is het vandaag wat regenachtig;-(.
    Hoelang blijven jullie in Vietnam?
    Haha die scooters had ik idd vaker gehoord van mijn sisters. Doodeng in het begin lijkt me maar zal ook wel een kwestie van wennen zijn.
    Nou wijfie, als ik je is online zie op skype gaan we is ff een babbel maken en show ik mn kleine man weer eens.
    Heel veel plezier en geniet lekker verder!

Kus Marieke en Roan

• 18 December 2013 - 22:04

Ronnie Jansen:

Wat een geweldige belevenis , een reis waar ik voorlopig alleen maar van kan dromen. Mijn eerst volgende uitstapje van 6 maanden is Mali, grrr. Nee dan toch liever nog een keer met een schip mee naar Somalië, kan ik weer naar de Seychellen wat echt geweldig was. Veel plezier, genieten doe je zeker en be carefull!
    Gr Ronnie

• 19 December 2013 - 10:01

Hetty:

Wow Sandra
    wat maak je daar leuke en interessante dingen mee geweldig.Je verslag is genieten , het zou zo door een schrijver gedaan kunnen zijn, petje af en nog heel veel plezier

groetjes Hetty

• 23 December 2013 - 16:47

Nanda:

Hey San,

Je hebt weer een mooi verhaal neer gezet , je maakt de reis gewoon van dichtbij mee hahaha.
    Jammer genoeg heb ik niet meer in het echie kunnen spreken voordat je ging,ging ook snel haha.
    Maar je maakt je reizen van je leven.
    Heeeellllll vvveeeelll plezier fijne feesten dagen daar, dat is ook weer beleving apart.
    En ga je volgende verhaal weer lezen en zien.

Dikke knuffel nan

• 28 December 2013 - 16:04

WILMIE MENNEN:

hallo wat een mooi en prachtig verhaal, ben er van onder de indruk, en bedankt voor de leuke kaart? was een verrassing.echt leuk bedankt. veel reis plezier? en een fijne groet uit een nat nederland, schap, fam, mennen

• 03 Januari 2014 - 21:46

Erik:

Hey Sandra, aller eerst de beste wensen voor 2014. Wat een een geweldige verhalen en plaatjes. Het ziet er daar beter uit dan hier in NL. Heel veel plezier daar en waar je nog heen gaat. Pas goed op jezelf! Groetjes Erik.